lauantai 20. kesäkuuta 2009

Sanon itku kurkussa että muutkin nuoret saavat sitä ja tätä ja tuota ja muutkin nuoret ja MUUTKIN KUULETKO ISÄ kaikki NORMAALIT, ja sitten isä sen sanoo, et sinä ole normaali, sinussa ei ole sanaa TÄYSIpainoinen.
Siinä sen tajuan.
Kuinka sairas olenkaan.

Ahdistaa kirjoittaa tänne. Tuntuu että sydämen tilalla on iso tyhjä aukko jonka sisäseinillä kasvaa kaktusta.

Taas menee huonommin.

Vaikka ulkoisesti minä olen sosiaalisempi kuin aikoihin, riehun osastolaisten kanssa ja keksimme hauskoja juttuja ja hoitajat hykertelevät. Mutta sisällä on aina vain pahempi olla. Iltaisin kaivelen vaatteideni taskuja, pakko jossakin on olla edes yksi seroquel säästössä.

Kerron lääkärille epätodellisesta olostani, että tunnen että tämä on joku muu, joku kuori joka tekee asioita ja minä olen kuin lukossa sen takana. Lääkäri katsoo minuun ja sitten papereihini, alleviivaa jotakin ja tuumaa että seronil-annostus olisi hyvä nostaa kuuteenkymppiin.

"jos sekään ei auta niin pitää miettiä toista lääkettä rinnalle tai sitten kokonaan lääkkeen vaihtamista"

Mutta minä en jaksa lääkkeitä, minä näen outoja unia joissa koirani saa kolme lasta ja yksi niistä joudutaan kuristaa sanomalehteen ja jossa kärspäsloukkuni kuolee syötyään toisen kärpäsloukun ja missä ei ole mitään perää!

Silloin kun isä sanoi etten ole täysipainoinen tajusin sen kaiken. Olen niin yksin. Kukaan ei koe tätä samaa kuin minä. Minull aon päässä VIKAA, voi kuinka haluaisinkaan olla tavallinen, tai ei en tavallinen vaan mieleltäni edes normaali.

"Hulluus ja viisaus kulkevat käsi kädessä" kirjoittaa ystäväni, mietin lausetta pitkään, osastolla on enemmänkin kuin sääntö eikä poikkeus että ihmiset ovat syvällisiä ja pohtivat asioita ja ovat viisaita ja me kaikki jaamme tämän maailman painon harteillamme, meille se on sysätty tai me sen olemme ottaneet hoitaaksemme ja siksi olemme täällä, ehkä tämä ei olekaan sairautta vaan neroutta ja meidät lukitaan tänne siksi koska olemme liian huolissamme ja järkyttäisimme muuten yhteiskuntaa.

Minä vihaan yhteiskuntaa.
Olen saanut kuulla siitä niin paljon. Isältä. Kaikki valetaan samaan muottiin ja isä haluaa minusta kunnon kansalaisen. Eikä sellaista kuin joku äidin tutuntutuntuttu, sellaista peterpan-miestä joka ei ole hankkinut KUNNON työtä eikä KUNNON sitä eikä KUNNON tätä vaan on kuin lapsi.

Minä haluan olla lapsi ja löytää maailman joka päivä uudestaan, tänään herätessäni muistin miltä tuntui kun lapsena tajusi että seinällä roikkui taulu ja se oli siinä OIKEASTI ja sen suorastaan tunsi ja sen kolmiulotteisuuden aisti eikä se ollut sellainen itsestäänselvyys vaan sille tuli merkitys. Sitä tunnetta en ole tuntenut aikoihin, paitsi tänään, tänään minä tajusin että minun huoneessani on kaunis punainen ja pehmeä sohva ja että olohuoneessa on ihan oikeasti lipaso telkkarin alla, se on vaalea ja pitkä ja minä suorastaan tunsin silmilläni sen muodon.

Minä ihailen peterpan-ihmisiä jotka eivät ole TARPEEKSI mutta he pärjäävät, kukaan ei tiedä millainen heidän oma maailmansa on, ei ainakaan nämä ytheiskunnan muottiin valetut ihmiset kuten vanhempani, he vähättelevät sellaisia ihmisiä. He nauravat ja suorastaan pilkkaavat. Se on heistä typerää ja outoa, niin, koska hehän tekevät täysin toisin, he tukevat yhteiskuntaa kuin sokeat lampaat.

Minä kohta räjähdän tästä tyhjästä ei-minkäänlaisesta-olosta joka tyhjyydellään rakentaa mustaa aukkoa johonkin missä minulla ennen oli ehkä sydän ja keuhkot, tuntuu että se musta aukko vetää vetovoimallaan minua koko ajan enemmän kasaan ja kasaan kasaan kunnes lopulta muutun kurttuiseksi ja käännyn sisäänpäin kuin nurinpäin käännetty paita.

Tapahtuisikin niin, tapahtuisi edes jotain, osaston kanssa käymme jalkapallomatsissa ja minä niin toivon toivon toivon että yleisö alkaisi tapella tai että minä tai joku muu saisi idean hypätä stadionin tornista alas, minä niin toivon että jotain sattuu ja voisin taas tuntea että sydämeni todella lyö.

6 kommenttia:

  1. Mä menin ihan sanattomaksi, kun luinnäitä sun tämänpäiväisiä tekstejäsi. Niin mielettömän sykähdyttävästi sä puet tunteet sanoiksi. Minä en ikinä onnistuisi kirjoittamaan mitään, mikä koskettaisi näin syvältä. Ajattelin vain, että sun pitäisi tehdä oma elämänkerta..
    Kirjotat niin kauniisti vaikeista asioista, vaikka sä henkisesti oot rikki. Jotain niin uskomatonta.
    Mä toivon sulle hyvää, että saisit tuntea. Jos pystyt kirjoittamaan näin silloin, kun et tunne(tai susta tuntuu ettet tunne), niin herää kysymys mitä sitten kun tunnet..? Sitä päivää odotan. Voimia<3

    VastaaPoista
  2. sinä olet kovin kaunis ja ihmeellinen

    VastaaPoista
  3. Maailmassa tunne erottaa ihmisen muista. Tunne erottaa Ihmisen myös niistä, jotka vain tekevät ja ovat, eivät elä.

    Kun haluat tuntea, teet jotain, mitä monet eivät tee ikinä. Haluat saada tästä elämästä irti sen, minkä tästä voi saada.

    Toivon - ja uskonkin - että sinä pikkuhiljaa löydät oman tavan tuntea.. Ja luulen, että sen kautta sinä ehkä saat elämäsi järjestykseen. Sellaiseen, mikä on sinulle sopiva. Peterpan-ihmiset.. He ovat usein onnellisimpia. Ja mikä heidät tekee onnelliseksi on usein se, että he eivät murehdi liian pitkälle. Mutta heillekin ongelma ovat muiden ihmisten katseet. Kuitenkin, sinä kasvat (henkisesti), saat jossain vaiheessa valita niistä asioista, jotka tekevät elämästäsi Sinun elämäsi. Syöminen, mietit varmasti sitä.. Se ei tee elämästä elämää, se voi lähinnä päättää sen.

    VastaaPoista
  4. Eksyin sattumalta blogiisi ja tähän kirjoitukseen. Paljon eivät varmaan sanat lohduta, kun voi pahoin, mutta...

    Halusin vain tulla sanomaan, että et ole ainoa, joka kaipaa mikämikämaahan. Et ole ainoa jota ei pätkän vertaa kiinnosta olla kunnollinen. Minäkin koin olevani niin yksin ja elin siinä oudossa sumussa (tai elän ehkä oikeastaan vieläkin) ja unet tuntuivat usein paljon todellisemmilta ja tärkeimmiltä kuin tämä "todellisuus". Minä olen nukkunut puolet elämästäni ja minä olen vihannut herätyskelloa.

    Mutta jotenkin... Jossain vaiheessa fiktiivisten tarinoiden avulla, minä päätin uskoa juuri siihen mihin uskon. Että kaikki on mahdollista ja että minun todellisuuteni on aivan yhtä oikea kuin näiden "kunnollisten" ihmisten. Ja joskus sattuu kun tuntuu, että ei vain näe sitä mitä muut näkevät ja muut katsovat niin oudolla tavalla, kun yrittää selittää. Mutta ei sen väliä. Minä etsin vain jonkin keinon kertoa tästä maailmastani, minä maalaan ja valokuvaan ja kun näen ihmisten katsovan tekemiäni ja ottamiani kuvia tuntuu, että en ole yksin. Ja että vaikka muut eivät näkisikään mikämikämaata, hekin uskoisivat siihen ja voisimme elää yhdessä.

    Anteeksi. Kauhea vuodatus. Halusin kait vain sanoa, että jos haluat voit sinäkin olla peterpan. Ja senkään ei ole pakko olla ikuista. Äh, minä en ole tavallasi lahjakas pistämään tunteita ja ajatuksia sanoiksi. Mutta onnea sinulle.

    VastaaPoista
  5. En edes yritä kirjoittaa mitään mikä kuullostaisi oikealta, sillä se vain yrittäisi kuullostaa oikealta.

    Sanon vaan että liikutuin tästä hävettävän paljon ja se teki samalla ihan surkean, mutta tavallaan tosi lohdullisen mielen.

    En tiedä mitä pitäisi ajatella. Tekisi mieli olla ajattelematta yhtään mitään.

    VastaaPoista
  6. et tiedäkkään miten syvälle aina lennän näihin teksteihisi. uppoudun niihin ja näen kaikki mielessäni, voin kuvitella peterpan-ihmiset, voin kuvitella kärttyisen - lääkkeiden ihmeisiin uskovan - lääkärin. näen nämä tarinasi silmissäni. haluan vain kertoa että et ole yksin, meitä on monta, myös osastosi ulkopuolella jotka kannamme koko maailmaa harteillamme, elämme toisessa todellisuudessa ja vähintäänkin kaksoiselämää.

    olen muuten samaa mieltä kanssasi, miten tylsää olisi elää täällä vain yhtä elämää. kiitos, tämä ajatus piristi minua hirveästi (:

    ja vielä tekstiisi viitaten, äitini viimeksi tänään sanoi miten 'mieleni liikkuu nerouden ja hulluuden rajamailla'. ota nämä asiat kohteliaisuutena. ei kuka tahansa näe sinun omaa, kauniinpaa, hauskempaa ja mielenkiintoisempaa maailmaasi. ole onnellinen, että sinulla ainakin on aina joku paikka mihin paeta tätä rumaa, harmaata, ahdistavaa ja tappavan tylsää yhteiskuntaa.

    voimia!

    VastaaPoista